0

U.S Marines Memorial

Posted on wtorek, 3 grudnia 2013

Ja zawsze mam wrażenie, że ostatni post pisałam kilka dni temu, a potem się okazuje, że jednak minęło już troche czasu. W ramach wprowadzania świątecznego nastroju chciałam napisać o świątecznej paradzie, która miała się odbyć w ostatnią sobotę, ale niestety pogoda niedopisała i parada została odwołana.


Za to w niedzielę pogoda była idealna na zwiedzanie. Wraz z S, pojechaliśmy odwiedzić jego dziadków, a w drodze powrotnej zatrzymaliśmy się zobaczyć U.S. Marines Memorial. W 1942 r. ok 15 000 amerykańskich marines zostało wysłanych do Nowej Zelandii aby przygotować się do wojny na terenie Pacyfiku. Wyspy stanowiły całkiem dobra bazę ze względu na ich położenie geograficzne.


Żolnierze zamieszkali w przygotowanych dla nich obozach - Camp Russel, Camp Mackay, Camp Peakakariki, ulokowanych na Wybrzeżu Kapiti, pomiędzy Peakakariki i Paraparaumu. W okolicy ożyło życie towarzyskie, powstały bary i sklepiki itp. Zostało zawartych sporo małżeństw i był też mały baby-boom ;) Kiwusi często mówią o pobycie amerykańskich żołnierzy jako 'przyjacielskiej inwazji'. Pod koniec 1943 r. żołnierze zostali wysłani na front i wielu z nich zginęło w walce.


Obozy zostały rozebrane, tereny wykorzystywane są teraz jako pastwiska, ale na pamiątkę i cześć przyjaźni amerykańsko- nowozelandzkiej postawiony został pomnik i tablice informacyjne. Po więcej informacji odsyłam tutaj.



Discussion

Leave a response