0

Kartonowa katedra w Christchurch

Posted on wtorek, 25 marca 2014

Dzisiaj trochę odmiennie bo o budynku, którego na oczy jeszcze niestety nie widziałam, chociaż dużo o nim słyszałam. Wspominam o nim bo architekt, który go zaprojektował właśnie został nagrodzony Nagrodą Pritzkera -czyli 'noblami' architektury.

Mowa oczywiście o tymczasowej katedrze w Christchurch - tutaj nazywana Cardboard Cathedral i jej architektcie Shigeru Ban. Stara katedra była jednym z bardziej znaczących zabytków w NZ. Została niestety powaznie uszkodzona podczas trzęsienia ziemii w 2011 r. Zaczęto prace rozbiórkowe, które na chwile przerwał proces sądowy. Sędzia zdecydował, że diecezja ma prawo do rozbiórki i prace zostały kontynuowane.

Shigeru Ban zaoferował swój talent w ramach pro bono. Katedra charakteryzuje się głównie użyciem nietypowego materiału jak na budynek - kartonu. Architekt chciał, żeby był to główny materiał, niestety lokalni producenci nie mogli wyprodukować odpowiedniej grubości tub kartonowych. Niemniej jednak obok stali i drewna, karton jest ważnym składnikiem budynku. Kartonowe filary są tez odpowiednio zalaminowane i wzmocnione. Ozdobną funkcję pełnią witrażowe trójkąty.

Moim zdaniem to świetny i bardzo ciekawy projekt. Katedra oczywiście ma swoich zagorzałych zwolenników jak i przeciwników, ale wiadomo- wszystkim się nie dogodzi. Mam nadzieję, ze uda mi się ten budynek zobaczyc na żywo :) Teoretycznie jest to budynek tymczasowy chociaż wiadomo jak to jest z projektami tymczasowymi...



Zaproszę Was jeszcze na afrykańskie cukierasy organizowane przez Agness in Africa...

..i przypomne o moim ;) Widziałam dzisiaj kilka fajnych kiwuskich gadżetów ale na razie cukierasy same w sobie pozostana moją słodka tajemnicą ;)


Discussion

Leave a response